سینما به عنوان موثرترین هنر برای انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی همواره در تاریخ انقلاب دارای نقشی مهم و بارز بوده است.
رهبرمعظم انقلاب با اشاره به اهمیت سینما می فرمایند:( هنر سينما بلاشك يك هنر برتر است؛ يك روايتگر كاملاً مسلط - كه هيچ روايتگرى تاكنون در بين اين شيوه‌هاى هنرىِ روايت يك واقعيت و يك حقيقت، تا امروز به اين كارآمدى نيامده - و يك هنر پيچيده و پيشرفته و متعالی که براى كشور يك ضرورت و يك نياز است)1
اما به واقع چه نسبتی میان سینما به عنوان یک هنر مدرن و اصالتا غربی با آرمانهای الهی انقلاب اسلامی وجود دارد؟
شهید سید مرتضی آوینی در این مبحث می گوید(سينما رسانه اي عظيم است كه مي تواند منشأ تحول فرهنگي باشد و متأسفانه ما از اين واقعيت غفلت كرده ايم . همه امكانات حياتي بشر، اعم از تكنولوژي، علم يا هنر بايد در خدمت تعالي انسان باشد، به سوي آن نهايتي كه انبياي عظام مي خواهند. فيلم و سينما نيز جدا از اين اصل براي ما معنايي ندارد. بر ما تقليد از غربي ها روا نيست، چرا كه تاريخ ما در امتداد تاريخ غرب نيست. ما عصر تازه اي را در جهان آغاز كرده ايم و در اين باب، اگر چه سينما يكي از مواليد تمدن غربي است، لكن در نزد ما و در اين سير تاريخي كه با انقلاب اسلامي آغاز شده، صورت ديگري متناسب با اعتقادات ما خواهد پذيرفت)2
امروزه باید به صراحت گفت که بعد از گذشت 33سال از انقلاب اسلامی با معیار حضرت امام از هنر به عنوان دمیدن روح تعهد در انسانها هنوز نتوانسته ایم به هنر انقلابی و آرمانی در عرصه سینما دست پیدا کنیم اگر چه امروز بارقه هایی از امید با ورود نسل جدید سینماگران انقلاب در بین اهالی هنرانقلاب پیدا شده است ولی در کلیت سینما هنوز ارزشهای انقلاب حاکم نشده است.
امام خامنه ای در بحث عدم تاثیرگذاری آرمانهای انقلاب در مقوله هنر می فرمایند:
(تیغِ انقلاب، در هیچ جبهه‌اى کُندتر از جبهه‌ى روشنفکرى و هنر نبود)3
در این مجال قصد داریم تا با بررسی شاخص های سینمای تراز انقلاب برگرفته از سخنان حضرت و رهبر معظم انقلاب به سنجش موقعیت کنونی بپردازیم.
1-توجه به فرهنگ ایرانی واسلامی وعدم وابستگی فرهنگی به غرب
حضرت امام ضمن تمجید از فیلم گاو داریوش مهر جویی اهمیت استقلال فرهنگی کشور در مقابل هجمه های فرهنگی غرب را مورد تاکید قرار می دهند.
« ما بحمداللَّه گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همه چیز داریم. من من غالباً فیلم‌هایی که خود ایرانی‏ها درست می‏کنند به نظرم بهتر از دیگران است مثلاً فیلم گاو آموزنده بوداما حالا این فیلمها باید حتماً از امریکا و یا از اروپا بیاید با یک بى‏بندوبارى، تا روشنفکران غربزده شاد شوند.))4
2- مرز گذاری میان انتقاد صحیح  و القاء یاس و سیاه نمایی
رهبر معظم با تاکید بر انتقاد صحیح و ایجاد امید در جامعه از سوی هنرمندان می فر مایند:(( شما مى‌توانيد در نسل جوان اين كشور صبر، اميد، شوق، انگيزش، سلامت، نجابت و همه‌ى چيزهايى كه يك جامعه‌ى پيشرفته نياز دارد، القاء كنيد. مى‌شود هم به جاى اميد، نوميدى القاء كرد؛ مى‌شود به جاى شوق، ركود القاء كرد. یك وقت عيب‌جويى جنبه‌ى تحقير، اهانت، طرف را به خاك سياه نشاندن، از طرف انتقام گرفتن و چهره‌ى او را در نظر ديگران زشت كردن است و اين كار در هيچ عرف نجيبانه‌اى - نمى‌گويم اسلامى - ممدوح نيست. يك وقت هم نه، هدف از انتقاد، دلسوزى است، تكميل است، برطرف كردن عيب است و آيينه‌وار نمودن عيب شخص يا نظام يا مدير يا مردم به خود آنهاست و اين ممدوح است. ممكن است اين هم به نظر شنونده تلخ باشد؛ اما اين تلخى، تلخى گوارايى است. اين هيچ ايرادى ندارد(5
مجید مجیدی با بیان خاطره ای از مقام معظم رهبری از تماشای فیلم بدوک که یکی از تلخ ترین فیلم های ممنتقدانه سینمای ایران است به روحیه انتقادپذیری رهبرانقلاب اشاره می کند. ((اولین دیدار من با آقا بر می گردد به سال 70 و فیلم بدوک. این فیلم برای من منشا اتفاقاتی هم شد و البته مصداق بسیار خوبی است که تفاوت نگاه آقا را با مسئولین فرهنگی نظام برای شما عرض کنم. این فیلم را به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین در جلسه ای که اقا هم حضور داشتند دیدیم. فیلم که تمام شد آقا به شدت برافروخته و ناراحت شدندو  آقا که خطاب به مسئولینی که آنجا بودند گفتند: اگر چنین است چرا به ما نمی گوئید . چرا به ما گزارش داده نمی شود؟" با همین لحن که بعدها از ما گزارش خواستند و ما هم گزارش هایمان را مکتوب کردیم و فرستادیم و اولین نتیجه آن این بود که کل مسئولین آن منطقه عوض شدند. ولی می دانید که فیلم توسط وزیر ارشاد وقت توقیف شد نگذاشتند به جشنواره ها برود6.
3-توجه به ادبیات داستانی غنی در تاریخ ایران اسلامی
یکی از نقاط ضعف اصلی سینمای ایران عدم بهره گیری از ادبیات  و یا فیلم های اقتباسی است.
کشور ما با وجود اینکه از ادبیات پربار چه در ایران باستان ومعاصرو بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهره مند است هنوز سینمای ما از قابلیت های ادبیات بهره نگرفته است.
رهبر انقلاب که تسلطشان بر ادبیات ایران و جهان بر کسی پوشیده نیست در ارتباط سینما و ادبیات در دیدار سینماگران می فرمایند(((در مسئله‌ى داستان و رمان و داستان‌سرايى ،  اگربياييد اين موضوعات را به سينما بكشانيد؛ خيلى برجستگى پيدا خواهد كرد. ما در زمينه‌ى جنگ هنوز خيلى كارهاى نكرده داريم7
4-تقویت استقلال فرهنگی با عدم توجه به جشنواره های خارجی:
امروزه دیگر بر همگان ثابت شده است که جشنواره های خارجی بیشتر ازنیات هنری در پی اهداف سیاسی ضد ایرانی خود هستند.اهدای جایزه اسکار وگلدن گلوب به فیلم ضد ایرانی آرگو، اسکار  فرهادی برای جدایی نادر از سیمین ؛خرس نقره ای جشنواره برلین برای جعفر پناهی متهم وطن فروش فتنه 88 و ... تنها نمونه هایی از ده ها مثالیست که نشان میدهد که این جشنواره ها تنها محلی برای مواضع سیاسی و ضدایرانی غربیهاست.
اگر در اسکارسال قبل عده ای از روشنفکران، نیروهای انقلابی را به دلیل انتقاد از اسکار اصغر فرهادی به توهم توطئه متهم می کردند امسال با جایزه اسکار و گلدن گلوب به فیلم ضد ایرانی آرگو با برهمگان ثابت شد که رمز و راز اهدای جایزه اسکار سال گذشته به فیلم «جدایی نادر از سیمین» نه تقدیر از هنر و توانایی سینمای ایران بود و نه توجهی به ظرافت‌های سینمایی فیلم داشت و فقط و فقط به دلیل ارائه چهره‌ای تاریک و غمگین از جامعه ایرانی، «مرد طلایی» خود را به اصغر فرهادی پیشکش کرد.
حضور بی‌سابقه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مراسم اهدای جازه گلدن گلوب به فیلم آرگو و همچنین اهدای جایزه اسکار به این فیلم توسط همسر رئیس‌جمهور آمریکا، دیگر جایی برای تردید در مقوله سیاسی بودن و غیرهنری بودن جشنواره های خارجی باقی نمی گذارد.
امام خامنه ای با توجه دقیق به جشنواره های خارجی در این خصوص میفرمایند:
(من آن وقتى علاقه‌ى آنها را به هنرمند خودمان باور مى‌كنم كه اين فيلم را ترويج كنند؛ جلو چشم مردمشان بگذارند و در تلويزيونشان نشان بدهند، در سينماهايشان نمايش بدهند؛ اين كارها را يا نمى‌كنند و يا خيلى كم مى‌كنند. لذا وقتى كه تشويق و تقدير فقط به سالن جشنواره و سكوى جايزه‌ى جشنواره منحصر است، آدم خيلى باورش نمى‌آيد كه نيتشان - به قول ماها - زياد خدايى باشد. بالأخره نيات سياسى هست. ما بايد ارزشهاى دينى و ملى را تقويت كنيد الا گاهى با رفتن به جشنواره، ممكن است اين تقويت بشود، گاهى با نرفتن به جشنواره اين تقويت مى‌شود. آنجايى كه لازم است نرويد، نرويد؛ آنجايى كه لازم است به جشنواره‌هاى بين‌المللى برويد، برويد؛)8
(یکی از مسائل دروغی که در دنیا تبلیغ می شوداین است که می گویند هنرنباید با
 سیاست آمیخته شود، درحالیکه مجموعه های هنری غرب از جمله هالیوود کاملا سیاسی هستند و اگر اینگونه نبود چرا به فیلم های ضد صهیونیستی ایران اجازه حضور در جشنواره های سینمایی را نمی دهند؟ساخت فیلم های سیاسی بر ضد ایران و یا اعطای جایزه به فیلم های ضد ایرانی نشانه های آشکاراز آمیخته بودن سیاست و هنر در آمریکا و غرب است)9
شهید آوینی با انتقاد از روند جشنواره گرایی سینمای ایران می نویسد:

. (اما حقیقت این است كه كسب توفیق در جشنواره های خارج از كشور ارزشی

را اثبات نمی كند. آنها به تكنیك محض جایزه نمی دهند و راهشان نیز با ما

متفاوت است. تكنیك و محتوا را نیز نمی توان از یكدیگر تفكیك كرد و چون

اینچنین است، پر روشن است كه آنها كدامین فیلم ها را خواهند پذیرفت. كسی

مخالف شركت در جشنواره های خارج از كشور نیست، اما آنچه كه اصلا در

شأن ما نیست، شیفتگی و مقهوریت و مرعوبیت در برابر آنهاست آیا فیلم هایی كه

به فستیوال های خارجی می روند نباید بویی از حقیقت انقلاب اسلامی و معتقدات

ما داشته باشند)10

5-ارتباط مبنایی میان علوم انسانی با هنر و سینما
یکی از اشکالات عدیده اصول آموزشی ما پس از انقلاب عدم بازنگری در مبانی علوم انسانی پس از انقلاب است که خواسته یا ناخواسته باعث تاثیرگذاری بر هنر و سینما میشود که امروز دانشگاههای هنر ما عملا با آموزش علوم سکولار غربی دانشجویان را به سمت و سوی هنر اومانیستی سوق می دهد و از دانشگاه سکولار هنرمند انقلابی و آرمانی بیرون نمی آید که امروز رهبر انقلاب اصلاح مبادی ورودی عرصه هنر را خواستارند.
امام خامنه ای درباره رابطه اصلاح علوم انسانی و تحول در سینما می فرمایند:
(اصلاح در علوم انسانی و تحول در سینما و تلویزیون بدون اصلاح پایه های معرفتی علوم انسانی غربی امکانپذیر نیست و اصلاح این پایه ها نیز در گرو ارتباط موثر با حوزه های علمیه و علمای دین است. علوم انسانی هوای تنفسی مجموعه های نخبه کشور است که هدایت جامعه را بر عهده دارند بنابراین آلوده یا پاک بودن این هوای تنفسی بسیار تعیین کننده است و اصلاح این عرصه نیازمند اصلاح مبادی ورودی آن است.11
6-نقش سینما در تربیت جامعه
یکی از انحرافات عدیده سینمای قبل از انقلاب موج فحشا و فساد رایج بود که باعث تباهی جوانان این مرز بوم میشد تا در خدمت اهداف استعماری رژیم پهلوی قرار گیرند.حضرت امام در 12 بهمن در بهشت زهرا با انتقاد از نقش عوامل فرهنگی درتباهی جوانان در دوران پهلوی می فرمایند. (سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت این مردم، در خدمت تربیت این مردم باشد)12
البته در سینمای بعد از انقلاب هم علی رغم رهنمودهای حضرت امام تاکنون نتوانسته ایم به بعد تربیتی سینما بپردازیم ودر بعضی مواقع متاسفانه در مسیر همان فساد سینمای رژیم پهلوی قدم گذاشته ایم که اصلاح سینما درمسیر تربیت جامعه نیازمند تحول انقلابی در این حوزه است.
7-لزوم کادرسازی برای ورود جوانان انقلابی به سینما
رهبر انقلاب در دیدار با دست اندرکاران جشنواره عمار با اشاره به اهمیت این مطلب می فرمایند((تربیت نیروهم مهم است. یکی ازکارهای اساسی است. اینهمه اقبال و توجه به عمار، کشف استعدادهای جدید، جاهای دیگر، جوانهای خوب. بنشینید طراحی کنید. کارفکری و بقول فرنگی ها اتاق فکر برای تربیت نیرو طراحی کنید.))
(از ابتدا كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تشكيل شد، بايستى دفتر گزينش داير مى‌كرد و به سراغ كسانى كه اهل نويسندگى، شعر، فيلمسازى، موسيقى حلال و ديگر رشته‌هاى هنرى بودند، مى‌رفتد. داير كردن چنان دفتر گزينشى در وزارت ارشاد لازم بود تا مراجعه كنندگانِ داراى استعداد هنرى را جذب مى‌كردند، يا حتى به سراغشان مى‌رفتند. اگر چنين مى‌شد، وزارت ارشاد را كه گاهى لانه‌ى مراكز فساد فرهنگ گذشته بود، بتدريج و به مرور استحاله و تبديل به مركزى براى انقلاب و اسلام و خدا و حقّ و آزادگى مى‌كردند.)13
 
8-مصونیت سازی افراد متدین وانقلابی سینما
یکی از آفتهایی که در سینمای پس از انقلاب به کرات شاهدش بوده ایم تغییر مواضع بعضی افراد سابقا انقلابی و پشت کردن به اصولی که روزی برای آن فیلم می ساختند و در نهایت نقش بازی کردن آنان در زمین دشمن است.
کم نیستند افرادی مانند مخملباف و نوری زادها درسینما که تا دیروز خود را انقلابی خالص می نامیدند و امروز به بلندگوی شیطان بزرگ تبدیل شده اند.
رهبر انقلاب راهکار لازم برای عدم تاثیرپذیری افراد متدین وانقلابی از فضای حاکم بر سینما اشاره می کنند ومی فرمایند((شرط اصلی ورود تأثیرگذار افراد متدین و انقلابی به عرصه سینما و تأثیر نپذیرفتن از فضای آن را مصونیت سازی است تنها راه مصون سازی نیز ارتباط مستمر با خدا، بجا آوردن نوافل و تضرع به درگاه الهی است)14
در پایان برای خاتمه به معیار حقیقی تمییز هنر در حکومت اسلام ناب محمدی (س) با هنر غرب واسلام آمریکایی در کلام امام روح الله اشاره کرد که به حقیقت دیدگاه عمیق و متعالی انقلاب اسلامی در مقوله هنر را برای همگان اثبات می کند.
((تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام - اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‌ها باشد. هنري زيبا و پاك است كه كوبنده سرمايه‌داري مدرن و كمونيسم خون‌آشام و نابود كننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومايگي، اسلام مرفهين بي‌درد، و در يك كلمه " اسلام آمريكايي " باشد((15
 
1-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردانان سینما ۱۳۸۵/۰۳/۲۳
2-   کتاب آیینه جادو (مجموعه مقالات سینمایی شهید سیدمرتضی آوینی)
3-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هنرمندان و مسولان فرهنگی 22/4/73
4-   صحیفه امام، ج‏12، ص: 291
5-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردانان سینما ۱۳۸۵/۰۳/۲۳
6-   گفت وگوی مجید مجیدی با ويژه نامه  تداوم آفتاب
7-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردانان سینما ۱۳۸۵/۰۳/۲۳
8-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردانان سینما ۱۳۸۵/۰۳/۲۳
9-   بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران جشنواره عمار
10-کتاب آیینه جادو (مجموعه مقالات سینمایی شهید سیدمرتضی آوینی)
11-بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران جشنواره عمار
12- سخنرانی حضرت امام در 12 بهمن در بهشت زهرا
13-بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار هنرمندان ومسولان فرهنگی22/4/73
14-بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران جشنواره عمار
15- پيام حضرت امام به هنرمندان در (30/6/67)